"Druk" Verslaafd

"Jeetje, kan ik pas in eind April of in mei een afspraak maken?!!", werd mij deze week gevraagd. Ik antwoordde ja. "Dan ben je zeker enorm druk!!??" Volgde direct de volgende vraag. Het had zo gemakkelijk geweest om direct en vol trots te antwoorden: 'inderdaad!'. Nu dacht ik echter eventjes na voordat ik antwoord gaf. 

In werkelijkheid antwoordde ik: 'Het is een kwestie van plannen. Ik plan stevig, maar wel zodanig dat ik mijzelf niet overwerk en ik ook tijd kan maken om bijvoorbeeld met mijn zoon naar de orthodontist te gaan'. 

En dat is de waarheid, de meeste dagen verdeel ik het zo dat ik het gevoel heb dat ik de mensen die mij bezoeken de aandacht en tijd kan geven die nodig is. Zo plan ik tussen de sessies vaak een ruime tijd, zodat ik me niet gehaast op opgejaagd kan gaan voelen. En ik kan laten stromen wat nodig is.

Vaak hoor ik wel dat mensen in mijn praktijk trots zijn op het druk zijn, ondernemers bijvoorbeeld die het 'druk' hebben, lijken dat soms tot een kunst te verheffen. Maar ook mensen met banen als secretaresse, manager, arts of stewardess hoor ik regelmatig over druktes praten... Het is niet eens meer mode, het is bijna een verplichting om het 'druk' te hebben.

Zijn we 'Junkies' geworden? Hoe vaak hoor je in het leven:

Hoe gaat het?

Oh ik heb het zo druk!

Weinig hoor je:

Hoe gaat het?

Oh heerlijk, ik heb zo veel momenten om me te ontspannen! Ik doe zo vaak helemaal niets!!

Dat laatste zou bijna uniek zijn!

Het lijkt wel alsof iedereen druk moet zijn! Druk met werken, kinderen, sociale contacten, borrels, netwerken, school, opleidingen, continue lerend zijn(!), thuis werken, mails checken, whats appen, social media, boodschappen doen, schoonmaken, internetten, televisie kijken en nog veel meer. We krijgen meer prikkels op één dag, dan onze voorouders in hun hele leven!

Lees meer

Acceptatie en tegenstellingen

Acceptatie is een terugkerend thema in mijn leven, en in het leven van vele anderen. Ik denk dat acceptatie veel zaken zou kunnen oplossen waaronder; innerlijke strijd, negatieve gedachten en wellicht zelfs oorlogen.

Hoeveel tijd zijn we niet bezig met wikken en wegen. Met nadenken ‘wat als’ en ‘ik zou het anders willen’.

Mensen die veel te eten hebben worden te dik, en mensen die te weinig eten zijn te dun. Mensen zonder relatie willen er een om een einde te maken aan de eenzaamheid die ze soms voelen en mensen met een relatie ervaren hierin strubbelingen en zoeken soms eenzaamheid om de relatie draaglijker te maken.

Mensen zonder kinderen bewegen hemel en aarde om kinderen te kunnen krijgen en zij die ze hebben vervloeken soms de dag dat ze kwamen. Een blinde man zou graag willen zien terwijl de ziende zijn ogen soms zou willen sluiten. De oudere zou willen sterven en blijft maar leven terwijl de jongere plotseling sterft. Zo veel tegenstellingen! Waar is dat nou goed voor?

Lees meer

De buitenwereld als spiegel

Vaak vragen mensen mij waarom ze bepaalde dingen moeten meemaken. Ze zien steeds een lieveheersbeestje wandelen over het raam van hun kantoor, krijgen een koude rilling wanneer ze de auto instappen, merken steeds dezelfde bus op. Ook krijgen zij te maken met kleine ongelukjes of groter verlies. Het lijkt wel een patroon. Een weefsel speciaal voor hen gemaakt...

Het kan een baan zijn die weg valt, een partner, een goede vriend of vriendin, een huis

Mensen kunnen afgewezen worden door geliefden, glijden regelmatig uit op straat over ónzichtbare’ dingen, of zien steeds een dubbel getal op de klok… en meer… In veel boeken en tijdschriften wordt geschreven over de betekenis van dit soort voorvallen.

Wat betekent bijvoorbeeld het zien van een dier zoals een duif, een reiger, lieveheersbeestje of een musje? Alles heeft symbolisch een betekenis en dus niet alleen bij de indianen.

Lees meer

Je bent wat je eet

Enkele jaren geleden begon een zoektocht voor mij persoonlijk. Allerlei vage klachten bleken gerelateerd aan wat ik at... nu -enkele jaren later- ben ik toch al iets wijzer...

Vandaar deze blog: "Je bent wat je eet".

Met vandaag, enkele "weetjes" over suiker:

Wist u dat:

  1. Suiker voor veel mensen niet goed is.
  2. Suiker gebruikt wordt om uitzaaiingen van kanker in beeld te brengen: Typisch aan kankercellen is dat ze een hogere stofwisseling hebben dan gezonde  
  3. cellen. Hierbij verbruiken ze veel suiker. Door suikermoleculen aan een radioactieve stof te koppelen, kan met behulp van een PET-scan gekeken worden
  4. waar zich deze radioactieve stoffen in je lichaam ophopen. Dit wijst namelijk op de aanwezigheid van een tumor of uitzaaiingen.
  5. Het eten van suiker het aantal epileptische aanvallen kan vergroten
  6. Suiker de darmwerking vermindert
  7. Suiker het immuun systeem negatief beïnvloed
  8. Suiker in hoge mate bij draagt aan depressie, concentratieproblemen, onrust, een verzwakte kracht van de geest, geheugenverlies, nervositeit,
  9. zelfmedelijden, prikkelbaarheid enz.
  10. Voorzitter van het Institute of Functional Medicine dr. Mark Hyman stelt dat bij dierenstudies is gebleken dat suiker acht keer (!) zo verslavend is als
  11. cocaïne.

Het zou voor je totale gezondheid dus enorm goed zijn om het eten van geraffineerde suiker weg te laten of op zijn minst flink te verminderen in je dagelijks voedingspatroon.

Je immuunsysteem zal er zeker van opknappen, je maakt minder kans op diabetes, je darmen kunnen beer functioneren, je brein gaat weer beter werken, je spieren, gewrichten en botten hebben minder kans op ontstekingen, breuken enzovoort. In de eerste instantie zul je wellicht net als ik moeten 'afkicken', want suiker is niet alleen oh zo lekker(!), maar dus ook zeer verslavend.

Je kunt tijdens het afkicken hoofdpijn krijgen, heel veel trek in zoet en ook onrustgevoelens... Wanneer je de eerste 5 dagen cold turkey kan gaan... heb je het ergste gehad... En wanneer je onder de 7 gram suiker per 100 gram blijft kun je je trek in zoetigheden vaak beter beheersen! Het gekke is bovendien dat je uiteindelijk de extreem zoete lekkernijen niet eens zo lekker meer vind!