Je bent wat je eet

Enkele jaren geleden begon een zoektocht voor mij persoonlijk. Allerlei vage klachten bleken gerelateerd aan wat ik at... nu -enkele jaren later- ben ik toch al iets wijzer...

Vandaar deze blog: "Je bent wat je eet".

Met vandaag, enkele "weetjes" over suiker:

Wist u dat:

  1. Suiker voor veel mensen niet goed is.
  2. Suiker gebruikt wordt om uitzaaiingen van kanker in beeld te brengen: Typisch aan kankercellen is dat ze een hogere stofwisseling hebben dan gezonde  
  3. cellen. Hierbij verbruiken ze veel suiker. Door suikermoleculen aan een radioactieve stof te koppelen, kan met behulp van een PET-scan gekeken worden
  4. waar zich deze radioactieve stoffen in je lichaam ophopen. Dit wijst namelijk op de aanwezigheid van een tumor of uitzaaiingen.
  5. Het eten van suiker het aantal epileptische aanvallen kan vergroten
  6. Suiker de darmwerking vermindert
  7. Suiker het immuun systeem negatief beïnvloed
  8. Suiker in hoge mate bij draagt aan depressie, concentratieproblemen, onrust, een verzwakte kracht van de geest, geheugenverlies, nervositeit,
  9. zelfmedelijden, prikkelbaarheid enz.
  10. Voorzitter van het Institute of Functional Medicine dr. Mark Hyman stelt dat bij dierenstudies is gebleken dat suiker acht keer (!) zo verslavend is als
  11. cocaïne.

Het zou voor je totale gezondheid dus enorm goed zijn om het eten van geraffineerde suiker weg te laten of op zijn minst flink te verminderen in je dagelijks voedingspatroon.

Je immuunsysteem zal er zeker van opknappen, je maakt minder kans op diabetes, je darmen kunnen beer functioneren, je brein gaat weer beter werken, je spieren, gewrichten en botten hebben minder kans op ontstekingen, breuken enzovoort. In de eerste instantie zul je wellicht net als ik moeten 'afkicken', want suiker is niet alleen oh zo lekker(!), maar dus ook zeer verslavend.

Je kunt tijdens het afkicken hoofdpijn krijgen, heel veel trek in zoet en ook onrustgevoelens... Wanneer je de eerste 5 dagen cold turkey kan gaan... heb je het ergste gehad... En wanneer je onder de 7 gram suiker per 100 gram blijft kun je je trek in zoetigheden vaak beter beheersen! Het gekke is bovendien dat je uiteindelijk de extreem zoete lekkernijen niet eens zo lekker meer vind!

Leave your comments

Comments

Load More